Biznes i reklama

Prowadzenie akt pracowników – kto powinien się tym zająć?

Prowadzenie akt pracowników – kto powinien się tym zająć?
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Prowadzenie akt zatrudnionych pracowników jest jednym z obowiązków, który ciąży na wszystkich pracodawcach. Bez względu na to, ile osób zatrudnia oraz jak duże jest przedsiębiorstwo musi założyć osobną teczkę, w której gromadzone będą wszelkie dokumenty. Warto dowiedzieć się także jakie dodatkowe obowiązki w tym zakresie musi wypełnić właściciel firmy.

W jaki sposób właściwie przechowywać akta osobowe pracowników?

Wszystkie akta osobowe muszą składać się z czterech części. Pierwsza z nich to dokumenty zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie. Część B zawiera te, które zostały zawarte przy podpisywaniu umowy oraz zgromadzone podczas trwania stosunku pracy. Przedostatnia część to wszystkie informacje związane z ustaniem zatrudnienia, a ostatnia to miejsce do gromadzenia dokumentów dotyczących ponoszenia przez pracownika odpowiedzialności porządkowej. Jeśli pracodawca nie ma możliwości samodzielnego zajmowania się sprawami kadrowymi, tym bardziej gromadzeniem akt osobowych może skorzystać z usług biura rachunkowego. Specjaliści będą dbać o to, aby wszystko odbywało się zgodnie z prawem. Poszukując biura rachunkowego, w którego zakres usług wchodzą kadry płace Poznań jest jednym z miast, w którym takie funkcjonują. Obecnie akta pracowników nie muszą mieć już formy papierowej, co jeszcze do niedawna było obowiązkiem. Zdecydowanie wygodniejsze jest bowiem gromadzenie oraz przechowywanie ich w formie elektronicznej za pomocą specjalistycznego i bezpiecznego oprogramowania. Akta pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2019 roku muszą być trzymane przez okres 10 lat.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*