Zawieszenie pneumatyczne to rodzaj układu zawieszenia pojazdu, który wykorzystuje ciśnienie powietrza do podtrzymywania ciężaru pojazdu. Jest ono zazwyczaj stosowane w pojazdach z niezależnym przednim i tylnym zawieszeniem, w którym powietrze może być dostarczane do poszczególnych kół (podobnie jak w przypadku opon pneumatycznych), umożliwiając im regulację wysokości względem powierzchni drogi.
Zawieszenie pneumatyczne jest od wielu lat stosowane w ciężkich samochodach ciężarowych i autobusach w celu wyrównania obciążenia. Technologia ta jest podobna do układów zawieszenia hydropneumatycznego, ale nie wykorzystuje płynu hydraulicznego jako medium, lecz sprężone powietrze jako czynnik ciśnieniowy. Sprężyny powietrzne zostały po raz pierwszy opracowane w latach 60. przez Rodneya O’Briena, który założył firmę Ride Tech Industries Incorporated (RTI).
Korzyści wynikające z zastosowania zawieszenia pneumatycznego dotyczą głównie poprawy jakości jazdy, prowadzenia i ładowności:
Sprężyny powietrzne zapewniają płynniejszą jazdę niż tradycyjne zawieszenia ze sprężynami śrubowymi, ponieważ zapewniają stałe obciążenie osi w szerokim zakresie prędkości i warunków drogowych. Nie ma „ogranicznika uderzenia”, ponieważ koło porusza się swobodnie w górę lub w dół bez żadnych ograniczeń. Pozwala to na prawidłowe ustawienie geometrii kół bez obawy o uderzenie w ogranicznik podczas pokonywania zakrętów lub ostrego hamowania.
Zawieszenie pneumatyczne, takie jakie jest omawiane m.in. na stronie https://thomasmarkt.com/16-zawieszenie-pneumatyczne-mercedes zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem poprzez zapewnienie stałego, przewidywalnego prowadzenia. Pozwalają również na lepszą reakcję kierowcy i obniżenie środka ciężkości, ponieważ komora powietrzna może być umieszczona poniżej osi. Oznacza to, że zawieszenie nie jest już zagrożone obniżeniem podczas jazdy po nierównym terenie lub podczas holowania ciężkich ładunków.