Technika

Szczęki hamulcowe – jak należy je wymieniać i jakie czynniki wpływają na ich uszkodzenie

Szczęki hamulcowe – jak należy je wymieniać i jakie czynniki wpływają na ich uszkodzenie
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Układ hamulcowy jest jednym z kluczowych podzespołów w każdym aucie osobowym, ponieważ odpowiada za miarowe i bezpieczne wytracanie prędkości. Z tego względu jego poszczególne części charakteryzują się ponadprzeciętną odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz zużycie. Szczególnie istotną rolę odgrywają szczęki zamontowane na tarczy, które biorą czynny udział w procesie hamowania poprzez napieranie na bęben. Zazwyczaj tracą sprawność po około 160-180 tys. km i wymagają wówczas wymiany na nowy model.

Procedura nieskomplikowana, ale wymagająca sporej ostrożności

Na zużycie szczęk hamulcowych ma największy wpływ ich nieprawidłowa eksploatacja (np. bardzo agresywne używanie) lub zły montaż. Oba te czynniki są główną przyczyną powstawania uszkodzeń, a także wyraźnego spadku skuteczności funkcjonowania całego układu. Niekiedy też powodem niesprawności szczęk jest: przegrzanie wskutek przeciążenia pojazdu lub awarii systemu elektronicznego, nagłe zablokowanie tzw. tłoczków zacisku, nadmierny luz w zacisku oraz duże nagromadzenie brudu w miejscu osadzenia. Jeśli zdecydujmy się na taką procedurę jak wymiana szczęk hamulcowych, musimy pamiętać o tym, aby robić to niezwykle ostrożnie, bo w przeciwnym razie wzrasta ryzyko uszkodzenia bębna czy pasty. Oto poszczególne etapy:

1. Uniesienie samochodu za pomocą podnośnika.

2. Precyzyjne odkręcenie wszystkich kół – zaczynając od śrub, a kończąc na deklach.

3. Delikatne zdjęcie całego bębna przy wykorzystaniu śrubokrętu lub preparatu odrdzewiającego. 

4. Zdemontowanie szczęk poprzez wyjęcie zawleczek mocujących i sprężyn, a także odpięcie linki hamulcowej.

5. Oczyszczenie powierzchni i zamontowanie nowych szczęk.

6. Zainstalowanie samoregulatora i zabezpieczenie go sprężyną górną. 

7. Przykręcenie kół, opuszczenie auta oraz zweryfikowanie sprawności układu hamulcowego.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*